Mild Hybrid (MHEV)

En mild hybridbil kan ikke få bilen til at køre på ren el, men hjælper motoren ved spidsbelastninger

En Mild Hybrid har en lille elmotor, som hjælper forbrændingsmotoren, når der er behov for det ved spidsbelastninger. Til forskel fra en "normal" Hybrid og Plug-in Hybrid så kan den Milde Hybrid ikke køre på ren el. Elmotoren afhjælper i stedet forbrændingsmotoren når belastningen på motoren er høj, eksempelvis ved opstart af bilen.

En Mild Hybrid er mere brændstofeffektiv og har lavere udledninger af CO2  end samme bil i ren benzin, grundet at motoren får den ekstra hjælp, samt at alle de elektroniske komponenter ikke får deres strøm fra forbrændingsmotoren, men derimod fra elmotoren. Derfor hver gang du starter din radio, sædevarme eller klimaanlæg i en Mild Hybrid, vil du spare den benzin der før ville skulle forbrændes, for at leverer den energi og strøm det kræver at holde de komponenter tændte. 

Fordele og ulemper ved Mild Hybrid

Fordele:

  • Lavere brændstofforbrug og større brændstofeffektivitet end tilsvarende benzinmotor
  • Lavere udslip af Kuldioxid end tilsvarende benzinmotor
  • Gode køredynamiske fordele, ved f.eks. automatisk Start/Stop-funktion som reagere hurtigt og mere smidigt
  • Skal ikke oplades, batteriet oplader sig selv under kørsel

Ulemper:

  • Kan ikke køre på ren el
  • Kan kun hjælpe benzinmotoren op til 30 km/t

En mild hybrid skal ikke lades op

Gennem innovativ teknologi lader det batteriet sig selv op under kørslen. Det sker f.eks. ved at den overskydende energi der er i motoren når du bremser, transformeres til energi, som oplader batteriet. Den overskydende energi, går derfor ikke til spilde, da den genbruges lige så snart forbrændingsmotoren skal bruge hjælp eller når du benytter dig af de elektroniske komponenter.

Vi har fundet et par interessante nyheder om Mild Hybrid, se alle her