Toyota Research Institute (TRI)

Toyota tager kampen op med Google og Apple, udvikler kunstig intelligens til fremtidens bilsystemer selv.

IT-selskaberne er langtfra de eneste i markedet med hede tanker om selvkørende personbiler, som dem Google og Apple barsler med at producere inden for få år.

Med et snuptag er verdens største bilproducent Toyota nemlig rykket ind i tech-industriens Mekka, Silicon Valley.

Og det sker med sådan en vægt, at det uvægerligt runger i hele dalen.

Toyota vil nemlig oprette et gigantisk researchcenter i Californien til godt syv mia. kr., der ikke skal lave andet end netop at udvikle kunstig intelligens til fremtidens bilsystemer og selvtænkende robotter i dagligdagen.

Det sker under navnet Toyota Research Institute Inc. (TRI)

Forskerparken skal ligge i Palo Alto ved siden af eliteuniversitetet Standford og stå klar allerede i januar 2016. Bygningen vil fra start tælle i alt 200 særligt udvalgte videnskabsfolk.

Toyota har allerede etableret et samarbejde om kunstig intelligens med eliteuddannelsesstederne Standford University og Massachusetts Institute of Technology (MIT) - der altså ser ud til at blive større og mere omfattende, end mange måske havde ventet.

MIT vil ifølge samme meddelelse nemlig også få æren at blive nabo til endnu et kommende researchcenter, når det første i Palo Alto står færdigt.

Alt sammen vil ske under ledelse af amerikaneren Gill Pratt, der ikke er hvem som helst.

Pratt anses som en af de førende forskere inden for udviklingen af avancerede robotter og selvtænkende systemer – og han kommer direkte fra en ledende stilling i Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA), der er USA's forsvars afdeling for samme projekt.

Toyotas optrapning på området sker med ordene, at bilindustrien fremadrettet skal lære at agere mere som var de tech-selskaber end bilproducenter. Det er den eneste måde industrien kan modstå konkurrencen fra selskaber som Google, Apple og Uber.

I dag tager en fuld udviklingscyklus for en ny bilmodel syv år fra begyndelse til produktion, mens IT-selskaber udvikler i seks måneders intervaller.

Derved bliver bilernes teknologi hurtigt forældet i forhold til omverdenen, der bevæger sig meget hurtigere.

For Toyota handler det dog ikke alene om udviklingen af biler. Selskabet er allerede dybt involveret i plejehjemsrobotter og robotter til bilproduktion.

Gill Pratt bærer en særlig vægt inden for forskningen, i det han fra barnsben har været drevet af en mission om at hindre trafikulykker.

Som dreng så han på nærmeste hold en anden dreng blive dræbt på sin cykel. Det skete da en bil ikke nåede at bremse op i tide.

 

Vi benytter cookies for at forbedre din brugeroplevelse. Ved at trykke "OK", godkender du ERA BILER's brug af cookies på denne hjemmeside. Læs mere her.

OK