Toyota løfter sløret for ny bZ4X elbil

Pressemeddelelse fra Toyota Danmark 12. marts 2025

Elbilen Toyota bZ4X, der blev den mest populære bilmodel i Danmark i januar, kommer i en ny udgave. Toyota har netop afsløret, at en ny og markant forbedret udgave finder vej til Danmark allerede i sensommeren. Som noget nyt vil den nye udgave kunne fås med to forskellige batteristørrelser, automatisk forvarmning af batteriet, 22 kW on-board charger, nyt ind- og udvendigt design samt en markant højere ydelse på op til 343 hk.

Tre år efter introduktionen af Toyotas første dedikerede elbil, den store SUV, bZ4X, der er udviklet og bygget udelukkende som elbil helt fra grunden, er Toyota klar til at introducere en ny og betydeligt teknisk forbedret udgave.

Den nye udgave af bZ4X vil ikke længere blot mønstre én batteristørrelse, men kommende bilejere får fremover valget mellem to batteristørrelser med en bruttokapacitet på enten 57,7 kWh eller 73,1 kWh. Derved bliver det muligt at vælge præcis den løsning, der passer til ens behov.

Batteriet på 57,7 kWh vil udelukkende kunne fås til den forhjulstrukne udgave af bZ4X, mens batteriet på 73,1 kWh kommer til både den forhjulstrukne og den firehjulstrukne udgave. Det betyder, at Toyota forventer, at den officielle rækkevidde på den nye bZ4X fremover vil være op til 573 km ifølge WLTP afhængig af udstyr og motorydelse. Det endelige tal for rækkevidden er først klar, når bilen er blevet typegodkendt, hvilket sker tættere på introduktionen.

Kraftig opgradering af motorydelse
Netop motorydelsen får også en kraftig opgradering i den nye udgave af bZ4X. Hvor man tidligere fik en elmotor med 204 hk i den forhjulstrukne udgave og 218 hk i den firehjulstrukne udgave, vil der fremover være tre forskellige ydelser afhængig af batteristørrelse, og om man har valgt en forhjuls- eller firehjulstrukket udgave.

Toyota har opgraderet den kompakte, lette og energieffektive e-aksel og bruger i den nye bZ4X siliciumkarbid halvledere med højere elektronmobilitet og lavere kanalmodstand, hvilket medvirker til en øget ydelse og gør bZ4X til en af de mest kraftfulde Toyota-modeller i Europa, hvis man ser bort fra de GAZOO Racing-modeller, som koncernens motorsportsafdeling har udviklet.

I den forhjulstrukne udgave af den nye bZ4X med batteriet på 57,7 kWh ligger en elmotor, der yder 167 hk eller 123 kW, mens der i den forhjulstrukne udgave med batteriet på 73,1 kWh ligger en elmotor på 224 hk eller 165 kW. I den firehjulstrukne udgave, der altså kun fås med 73,1 kWh, yder elmotorerne ved for- og bagakslen samlet hele 343 hk eller 252 kW.

Samtidig har Toyota fordoblet bilens tilladte anhængervægt, så den fremover er op til 1.500 kg i udgaven med firehjulstræk. Dermed bliver den nye bZ4X særlig interessant for de, der også har et behov for at trække en større trailer eller campingvogn.

Halvering af ladetid
Tidligere foregik den trefasede AC-opladning med bilens indbyggende 11 kW on-board charger. Fremover får man i de højeste udstyrsudgaver automatisk en 22 kW on-board charger med, så ens opladning altså kan foretages dobbelt så hurtigt, såfremt ladestanderen tillader det. Den maksimale DC-lynladning vil fortsat være 150 kW.

Den nye bZ4X har ikke kun fået en større teknisk overhaling, men byder også på flere opgraderinger på designet både udvendigt og indvendigt. Fortil har bilen fået et slankere og mere elegant udtryk med forbedret aerodynamik. I kabinen er interiøret forbedret med en helt ny midterkonsol til let integrering af digitale enheder og et helt nyt instrumentpaneldesign med en 14" multimedie touchskærm som standard i alle udgaver.

Opdateringer i bilens affjedring og karosseri gør, at den nye bZ4X opleves endnu mere støj- og vibrationssvag under kørslen med mærkbare forbedringer i komforten og køreegenskaberne.

Automatisk batteriforvarmer
Når man er på tur og har brug for at lade undervejs, vil man også opleve betydelige forbedringer i den nye bZ4X. Bilen er som standard nemlig udstyret med en batteriforvarmer, der enten helt automatisk eller manuelt, hvis man foretrækker det, bidrager til, at batteriet har en optimal temperatur allerede inden, man påbegynder lynopladning. Derved kan man fra starten lade med højest mulige effekt.

Foretrækker man automatisk forvarmning, kan man indtaste sin rute i bilens integrerede navigation, hvor lokationer til opladning undervejs foreslås. Her vil bilen automatisk begynde forvarmning af batteriet, inden man ankommer til det foreslåede opladningssted.

Toyota forventer at introducere den nye bZ4X i Danmark i sensommeren og vil inden da offentliggøre mere information om både udstyrsudgaver og priser.

2025_bz4x_awd_005.jpg
2025_bz4x_awd_002.jpg
2025_bz4x_fwd_002.jpg
2025_bz4x_awd_interior_2.jpg
2025_bz4x_awd_interior_3.jpg
2025_bz4x_awd_interior_9.jpg