Verdenspremiere på ny Toyota Aygo X Hybrid

Pressemeddelelse fra Toyota Danmark 2. juni 2025

Toyotas mindste bil i modelprogrammet, crossoveren Aygo X, får en større opdatering og kommer for første gang i en elektrificeret udgave som hybridbil. Den nye og effektive hybridmotor på 116 hk er hentet hos storebror Yaris Hybrid og medfører både markant hurtigere acceleration, lavere brændstofforbrug og udledning af CO2, bedre støjdæmpning, forbedrede styreegenskaber og en endnu mere køreglad mikrobil.

Danmarks mest populære bil i mikroklassen, Toyota Aygo X, kommer i en ny og mere køreglad udgave og for første gang i en elektrificeret udgave som hybridbil. Toyota har netop løftet sløret for en ny og opdateret version af den kompakte crossover, der bliver den første hybridbil i sin klasse.

Aygo X bliver i forvejen bygget på samme platform som storebror, Yaris, og fremover får de to modeller et endnu tættere slægtskab. Den nye 1.5-liters hybridmotor på 116 hk er nemlig hentet hos Yaris Hybrid og giver Aygo X hele 44 hk mere i forhold til den nuværende 1-liters benzinmotor med 72 hk.

Det betyder, at Aygo X Hybrid vil opleves som noget nær en raket sammenlignet med før med en acceleration fra 0 til 100 km/t. på under 10 sekunder i stedet for knap 15 sekunder. Elmotoren i hybridsystemet vil samtidig også sikre en øjeblikkelig, hurtigere og mere støjsvag acceleration.

Plads til hybridsystemet
Ingeniørerne hos Toyota har arbejdet ekstra ihærdigt for at få plads til hybridsystemet uden at gå på kompromis med rummeligheden i den i forvejen kompakte mikrobil. For at sikre samme akselafstand og størrelse bagagerum har det været nødvendigt at tænke ud af boksen. Normalt kræver hybridbatteriet mere plads i længderetningen, end Aygo X giver mulighed for. Så for første gang i en hybridbil fra Toyota ligger hybridbatteriets to stakke af celler placeret ved siden af hinanden på tværs under bagsædet.

Samtidig er der fundet plads til 12-volts starterbatteriet under gulvet i bagagerummet, og derved byder den nye Aygo X Hybrid på samme rummelighed som den gamle benzinudgave. Den større 1.5-liters hybridmotor har dog gjort, at udhænget fortil er blevet 76 mm længere, da den nye motor optager noget mere plads end den gamle, mindre 1-liters benzinmotor.

Med introduktionen af hybridteknologi til Aygo X placerer mikrobilen sig med den laveste udledning af CO2 blandt alle biler, der ikke kan lades op med stik. Faktisk forventer Toyota en CO2-udledning på blot 86 gram pr. km.

Reduceret støjniveau
Støjniveauet i kabinen er reduceret betragteligt gennem massivt brug og optimering af lydisolerende materialer. Lyddæmpning ved instrumentpanelet, motorhjelmsisolering og afdækning af undervognen ved motoren kombineret med et opdateret udstødningssystem med lyddæmpning giver fører og passager en mere støjsvag oplevelse under kørslen. I de højeste udstyrsudgaver finder man desuden tykkere vinduesglas og ekstra lydisolering i hele karosseriet.

Aygo X Hybrid vil som standard fortsat byde på høj sikkerhed med den omfattende sikkerhedspakke, Toyota Safety Sense, med bl.a. de nyeste aktive førerassistentsystemer. Det betyder forbedret automatisk nødbremse for både andre køretøjer, cykler og fodgængere, vognbaneassistent, registrering af vejskilte, nødstop assistent og proaktiv førerassistent, der hjælper med at holde afstand og tilpasse farten, uden den adaptive fartpilot er aktiveret. Og for første gang i Aygo X vil sikkerhedspakken, Toyota Safety Sense, også kunne opdateres løbende over-the-air.

Designet på den nye Aygo X Hybrid har fået en opdatering. Mens bilen bagtil er stort uændret, har fronten fået et andet og mere moderne udtryk med ny motorhjelm, nye forlygter og en ny frontgrill. Kombineret med enten 17" eller 18" alufælge og store sorte hjulkasser emmer Aygo X af robusthed og en her-kommer-jeg-attitude.

Tofarvet lakering
Toyota har fastholdt muligheden for tofarvet lakering med sort tag og sort bagparti. Derudover fortsætter krydderifarverne i form af kanel, jasmin, estragon og lavendel. Desuden vil Aygo X også kunne fås med stoffoldetag.

Et fornyet interiør med et nyt 7" digitalt informationsdisplay foran føreren og nyt kontrolpanel til styring af klimaanlægget giver kabinen et mere sofistikeret og moderne look. I de højeste udstyrsudgaver vil man også kunne få en ny trådløs oplader af ens smartphone, digital nøgle, elsidespejle og klimaanlæg med nanoeXTM teknologi, der ikke bare sender kølig eller varm luft ud af dyserne, men renser luften og tilfører den mikroskopiske fugtpartikler og derved sikrer en bedre luftkvalitet.

Med introduktionen af hybridteknologi i Aygo X lancerer Toyota også en særlig sportslige udgave af mikro-crossoveren. Det sker for at give en endnu mere involverende køreoplevelse og ikke mindst et endnu mere sportsligt look. Udgaven med navnet GR SPORT er opkaldt efter Toyotas motorsportsafdeling, GAZOO Racing, der både har vundet VM i rally, Le Mans-serien og det legendariske Dakar Rally.

Skiller sig ud
Den sportslige GR SPORT udgave skiller sig ud fra de øvrige udgaver af Aygo X med en særlig sennepsfarvet lakering med sortlakeret tag og sortlakeret bageste del af bilen. Den i forvejen markante frontgrill er gjort endnu mere bemærkelsesværdig med et særligt mønstret gitter kendt fra andre GR-modeller i Toyota-familien. Inde i kabinen, der i GR SPORT udgaven holdes i grå og sorte nuancer, er forskellige GR-logoer nænsomt integreret.

GR SPORT udgaven er gjort en tand sjovere end i standardudgaven af Aygo X. Støddæmpere og spiralfjedre har fået en særlig tuning for at sikre bedre køreegenskaber og mindst mulig krængning, mens den fintunede elektriske servostyring giver endnu mere præcise styreegenskaber.

Aygo X Hybrid markerer sig godt nok som den bilmodel, der har den laveste CO2-udledning af alle modeller, der ikke kan lades op med stik. Men Toyota har også haft fokus på at udvikle mikrobilen, så den sætter et endnu mindre klimaaftryk i forhold til den gamle model. Toyota vurderer, at den nye hybridudgave samlet udleder 18 procent mindre CO2 i hele sin livscyklus, når man medregner både brug, produktion og distribution.

Særlig lakeringsteknologi
Toyota benytter fx en særlig integreret teknologi til lakeringen af nogle af delene til bilen, hvor farven sprøjtestøbes på, dels for at opnå en iøjnefaldende effekt og dels for at reducere CO2-udledningen til overfladebehandlingen sammenlignet med den traditionelle lakeringsproces.

Brugen af genbrugsplast og genbrugte korkpropper fra vinflasker til sæderne er et andet eksempel på tiltag, der har reduceret klimaaftrykket fra den nye Aygo X Hybrid. Faktisk betyder brugen af kunstlæder til sæderne, at man i den del af produktionen har reduceret CO2-udledningen med 95 procent sammenlignet med, hvis man havde benyttet ægte læder. Aygo X bliver produceret på Toyotas fabrik i Kolin i Tjekkiet - en bilfabrik, der i forvejen udelukkende benytter vedvarende energi i produktionen.

Toyota forventer at introducere den nye Aygo X Hybrid i Danmark i starten af det nye år. Flere specifikationer, information om udstyr og priser vil blive offentliggjort tættere på introduktionen.

2025_aygo_x_high_grade_001-1600x900.jpg
2025_aygo_x_high_grade_002-1600x900.jpg
2025_aygo_x_high_grade_007-1600x900.jpg
2025_aygo_x_gr_sport_001-1600x900.jpg
2025_aygo_x_gr_sport_002-1600x900.jpg
2025_aygo_x_gr_sport_005-1600x900.jpg
2025_aygo_x_gr_sport_007-1600x900.jpg
2025_aygo_x_gr_sport_exterior_002-1600x900.jpg
2025_aygo_x_gr_sport_interior_002-1600x900.jpg